woensdag 20 december 2017

trouwen op het dak van een Medici villa

"Renske zorgde ervoor dat wij de sterren van onze eigen bruiloft waren", een van de grootste complimenten die ik ongeveer kan krijgen! En wat was het warm op de trouwdag van Vincent en Brigitte. Het was dan wel 11 juni in het zonnige Toscane, maar 35 graden hadden we niet verwacht begin januari toen ik in gesprek raakte met Vincent en Brigitte over de organisatie van hun bruiloft. Hun oog viel op een jachthuis van de Medici familie in de heuvels rondom Florence. De Medici familie was vroeger een zeer invloedrijke familie in de Renaissance periode en heeft talrijke kuntsschatten achtergelaten in Florence en omgeving.

Ik had nog niet eerder samengewerkt met de villa. Aangezien Vincent en Brigitte niet op korte termijn naar Toscane konden komen, ging ik een paar dagen later op lokatiebezoek gewapend met mijn camera. Ik werd hartelijk ontvangen en rondgeleid door de belgische Nathalie. Ik kon niet ontkennen dat het meer dan een prachtige lokatie was en dit begrepen Vincent en Brigitte uit mijn enthousiaste verhaal toen we elkaar telefonisch spraken. 

Voorafgaand aan de bruiloft kwamen Vincent en Brigitte begin mei kijken met de ceremoniemeesters en planden we een proefkapsel, bezichtiging van de villa, een wijnproeverij en proefsessie bij de cateraar. De ceremoniemeesters zeiden toen al tegen mij dat ik hun mocht 'inzetten' waar nodig. We bespraken onderling een aantal zaken waar het bruidspaar geen weet van mocht hebben.

Op zaterdag 10 juni organiseerden we een pastadiner voor de naaste familie en vrienden in de tuin van de appartementen die ze gehuurd hadden op 900 mt afstand van de villa. Dit moest een informele sfeer hebben, dus ik regelde een lokale chef die heerlijke pasta's kookte. We dekten een lange tafel onder de lampenbogen met geweldig uitzicht over Florence. De tafel decoreerde ik met vrolijk gekleurde veldbloemen en kaarsjes. Aan het begin van het diner ging ik weer terug naar huis, de dag daarna had ik immers een intensieve dag voor de boeg!

Op 11 juni kwam ik rond het middaguur aan bij het complex waar het bruidspaar verbleef en haalde wat decoratie op die ik weer nodig had voor die avond. Ik reed alvast door naar de villa en Brigitte volgde niet veel later voor de voorbereiding in het appartement naast de villa. Haar bruidskapsel en make-up werden gedaan door Pamela. De gasten, die voornamelijk verspreid verbleven in Florence, kregen een verfrissend welkomstdrankje bij aankomst. 

De ceremonie stond klaar op het dak van de villa met een gekleurde bloemenboog in dezelfde kleuren als het bruidsboeket. Brigitte's bruidsboeket bestond o.a. uit fuxia pioenrozen en nog blauwe, gele en witte seizoenbloemen.

De wettelijke ceremonie werd voorafgegaan door een persoonlijke introductie gehouden door een vriend van het bruidspaar. Daarna was de Italiaanse trouwambtenaar aan de beurt en ik als tolk het woord nam. Aan het einde van de ceremonie was het tijd voor prosecco en spectaculaire sparkling cocktails waar een soort rook vanaf kwam. Er werden heerlijke hapjes verzorgd door de catering op de binnenplaats van de villa vanaf buffetten. Er stonden verschillenden 'rustic corners' met Toscaanse vleeswaren, pecorino kaasjes, focaccia's en brood en gefrituurde groente. Terwijl Brigitte en Vincent trouwfoto's maakten tussen de cipressen en olijfbomen, werden de gasten ook vermaakt door het muzikale trio (gitaar, sax, piano en zang). 

Aan de achterzijde van de villa, stonden de ronde tafels prachtig gedekt in de ruime tuin. De tuin werd verlicht met prikkabels om een feestelijke en gezellige sfeer te creëren. Tussen de gangen door was er één keer een complete changé, een flinke uitdaging voor mij als wedding planner. We hadden vooraf afgesproken dat op de tafelindeling, die op het midden van de tafel stond, achter elke naam het nieuwe tafelnummer stond. Na mijn aankondiging per microfoon verliep dit (bijna) vlekkenloos en er schijnt zelfs nog ergens een vonk over gesprongen te zijn! Het idee van het bruidspaar was dat iedereen (na een paar wijntjes) uit zijn eigen 'comfort zone' stapte en ook contact maakte met andere gasten die ze nog niet kenden.

Aan het einde van het diner besloten we de bruidstaart, die voor de ogen van de gasten klaargemaakt werd,  in de feestzaal aan te snijden om zo iedereen van tafel te krijgen richting dansvloer. 

Voor het feest wilde het bruidspaar iets spectaculairs... De manager van de villa, Eric, had ons een foto laten zien van een enorme glitterzaal, maar daar was dagen opbouw voor nodig en die tijd hadden we niet ter beschikking. We gingen op zoek naar een alternatief dat sneller op te bouwen was, maar alsnog een verassingseffect zou hebben. We dachten aan een wit doek met mooie verlichting, maar ik stelde een ledwall en ledtafel voor, dat gaf vast een spectaculairder effect. De zaal zag er adembenemend uit met deze ledwall en ledtafel waarachter de DJ stond te draaien. Om in thema te blijven regelden we ook en verlichte cocktailbar. We hadden een paar statafels en zitjes neergezet om uit te blazen, maar de meeste gasten feestten lekker door tot 2 uur. 

Om iedereen weer veilig in bed te krijgen, hadden we pendelbusjes geregeld die vanaf 12 uur tot 3 uur 's iedereen terug bracht naar Florence.

Fotografie: Alessandro & Ludovica bruidskapsel & makeup: Pamela   bloemen: Elena trio: Alessandro, L, Alessandro P, Claudio  Audio & Verlichting: Francesco

Lees de recensie van Brigitte en Vincent op mijn site (11 juni 2017)















Geen opmerkingen: